Marketing terv készítése

Mielőtt belemerülnénk a hét érintés vagy a konverziók növelésének elméletébe, a nulladik lépés egy cég összehangolt marketing tevékenységének a megkezdése előtt egy felmérés, majd azt követően egy marketing terv készítése. Az én tapasztalataim azt mutatják, hogy sokan nem tartják szükségesnek ezt az anyagot, azonban a nagy munka megtervezése legalább fél,- egy évre nagyon sokat segíthet a rendszerezésben és a feladatokra való felkészülésben. Itt a felkészülésen van igazán nagy hangsúly, hiszen az online marketing világában mielőtt egy cég komolyabb költségeket invesztálna az online terjeszkedésbe, véleményem szerint kell, hogy tisztán lássa, maga a projekt milyen emberi és anyagi erőforrásokat igényel majd, és hogy önmagában ez a befektetés milyen távon fog megtérülni a cégben. Mondhatnám, hogy az induló cégek számára szinte kötelező egy ilyen terv elkészítése, de sokszor előfordul, hogy már régóta működő cégekkel gondoljuk újra a saját marketingjük alapjait.

A terv megalkotása előtt számos kérdést teszek fel, átnézzük a cég vezetésével, marketingeseivel a már létező social media platformokat, hirdetési fiókokat és azt a büdzsét, amit eddig marketingre és PR kommunikációra költött el a cég. Az anyagi kérdések megvizsgálása majd tervezése kulcsfontosságú a közös munka során, hiszen később ezeket az összegeket kell és lehet hatékonyan költeni. Nem hagyhatjuk ki a felmérésből a konkurenciák marketing tevékenységének a megvizsgálását sem, hiszen ez is része kell, hogy legyen az adatgyűjtésnek. Első körben tehát minden releváns információt összegyűjtünk, feltérképezzük a céget, átbeszéljük, megvitatjuk azokat a célokat, amiket el szeretnének érni. Az adatfelvétel során többször hangsúlyozom, hogy a tervnek reálisan megvalósítható célokat kell tartalmaznia, a kitűzött időintervallumon belül. Tervezni szükséges, azonban csak akkor éri meg igazán, ha a realitás talaján állva tudjuk ezt tenni, és nem távlati, „talán lehet majd belőle” valami álmokban gondolkodunk.

Ezek után vágunk neki a cégre szabott marketing terv elkészítésének, ami minden cég esetében egyéni. Ez a terv összefoglalóan tartalmazza azt a cselekvési és költségvetési tervet, amit a cégnek kell befektetnie ahhoz, hogy a kitűzött céljai megvalósulhassanak.
Az anyag átadása után az egy újabb kérdés, hogy a cég belsős emberei vagy én és a csapatom fogja megvalósítani a tervet, de minden esetben többször elmondom és kihangsúlyozom, hogy a terv azért készül, hogy a lehető leghamarabb elkezdjenek/elkezdjünk a megvalósításán dolgozni.

Röviden tehát egy marketing terv segít a cégeknek rendszerezni a céljaikat, átlátni a marketing fejlődésére szánt büdzsét, és megismerni azokat a social media platformokat és médiafelületeket, ahol a tervek biztosan megvalósulhatnak, sikerrel,- miközben az árbevétel és az ügyfelek/vásárlók száma is növekedhet.